Виробниче навчання

27.02.2023

Презентація відкритого уроку "Мурування кутів за однорядною системою перев'язування швів у стінах товщиною в 1та 1.5 цегли"

Відео до відкритого уроку 



                              Методична розробка

                  заняття виробничого навчання

                за професією:  муляр ;   І курс навчання

 

Навчальний модуль: МЛ3 (2-3).1; МЛ3(2-3)1.2.

Тема уроку: Мурування кутів за однорядною системою перев’язування швів у стінах товщиною в 1 та 1.5 цегли.

Мета уроку:

навчальна: Навчити учнів правильно організовувати робоче місце муляра. Сформувати і закріпити знання, уміння і навички мурування кутів за однорядною системою перев'язування

 виховна: Виховати творче ставлення до праці та навчання,  привити навички культури виробництва, економного використання матеріалів, дбайливе ставлення до інструментів, формувати вміння працювати в колективі.

розвиваюча:  сприяти розвитку творчості, логічному  мисленню,  прагненню підвищення професійної майстерності; уміння порівнювати, вирішувати виробничі ситуації.

 Методична мета уроку: запровадження активних  форм і методів навчання, як шлях розвитку творчих здібностей учнів.

Тип уроку: Урок вивчення трудових прийомів і операцій,  формування первинних професійних умінь та навичок.

Методи навчання:

-словесні (фронтальне усне та письмове опитування, бесіда з демонстрацією презентації, кросворду);

-практичні (самостійна робота під час уроку, відпрацювання прийомів мурування кутів за однорядною системою перев'язування швів.

Дидактичне забезпечення уроку: тестові завдання, розрахункові завдання; картки-завдання для ланок; завдання «Продовжіть речення»; бліц-опитування;  інструкційно-технологічні картки ; таблиці для внесення підсумків уроку; кросворд; відеоролики, мультимедійна презентація

 

Матеріально-технічне забезпечення уроку:

       висок; правило; кутник; метр; будівельний  рівень; лазерний рівень;

       кельма, молоток-кирочка;

       ящик для розчину; відро; розчинова лопата;

       навчальний розчин

Міжпредметні зв’язки-з предметами « Технологія кам'яних робіт»,  «Охорона праці», « Матеріалознавство», «Будівельне креслення»

 

            

 

 

 

                                  Навчально-виробничі роботи:

      1.  Організація робочого місця

2.     Приготування розчину для мурування

3.     Підготовка неповномірної цегли

4      Мурування  кута  в 1 цеглину

5.     Мурування  кута  в 1.5 цеглини

6.     Перевірка якості мурування

Список літератури: Кам'яні роботи (інтегрований курс модульного навчання); І. Іщенко: „Кам’яні роботи”

                                    

Структура уроку:

1.     Організаційна частина – 5 хв.

2.     Вступний інструктаж –   40 хв.

3.     Поточний інструктаж –   5 год.

4.     Заключний інструктаж – 15 хв

                                    ХІД УРОКУ:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА – 5 ХВ. ( Перевірити явку учнів , готовність робочих місць, наявність спецодягу в учнів)(поділ підгрупи на 2 ланки  з обранням ланкових )

ІІ. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ – 40 ХВ. (Повідомити тему і мету уроку, перевірити знання учнів з пройденого матеріалу, пояснення нового матеріалу та його закріплення)             

 

Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності:

Давайте сьогоднішній наш урок проведемо під гаслом:

(слайд ) « Професія будівельника, це як погляд у майбутнє».

 (слайд) Навчальний модуль МЛ 3(2-3).1    МЛ3(2-3).1.2.

Тема уроку: Мурування кутів товщиною в 1 та 1.5 цегли за однорядною системою перев'язування швів.       

Мета уроку:

 Навчити  правильно організовувати робоче місце муляра. Сформувати і закріпити знання, уміння і навички мурування кутів за однорядною системою перев'язування швів. Формувати вміння працювати в колективі та прагнення до підвищення професійної майстерності.

 

             Кожен наш  урок виробничого навчання та технології кам'яного мурування  направлений на   те,  щоб ви здобуваючи  знання та вміння, ставали  фахівцями своєї справи. На  сьогоднішньому уроці  ви навчитесь виконувати  трудові  прийоми та операції , які допоможуть вам  в освоєнні професії муляра.

 ( слайд )             Вивчення нових  трудових прийомів:

 1   Приготування розчину для мурування

 2.  Підготовка неповномірної цегли

 3   Мурування  кута  в 1 цеглину

4.   Мурування  кута  в 1.5 цеглини

5.   Перевірка якості мурування

   (Слайд)    Мотивація навчальної діяльності

          Вивчення цих трудових прийомів дозволить вам:

·  Знати - як правильно організувати робоче місце муляра; підібрати інструменти для мурування, та контролю за якістю мурування,   

    Вміти – підготувати неповномірні цеглини,  виконувати мурування кута в 1 та 1.5 цегли; вести контроль за якістю мурування за допомогою контрольно - вимірювальних інструментів.  ·      

  Освоївши прийоми  правильного мурування кутів, ви зможете  компетентно вести  будівництво різних будівель та споруд в подальшому.

Зовсім скоро на нас чекає велике будівництво , ваші знання та вміння будуть необхідні для відбудови та розбудови нашої  України.

 

           Щоб в нас на уроці панував дух здорової конкуренції  і співпраці,  ми,   вже  поділили нашу  підгрупу на дві ланки  і обрали  ланкових  (  1 ланка -                   2 ланка-                )

          На сьогоднішньому занятті ми будемо працювати,  по вже відомій вам, накопичувальній системі,  в мене є  дві таблиці оцінювання  в котрі будуть вноситись   зароблені бали кожною ланкою.

          На вступному інструктажі за  1 правильну відповідь нараховується 1 бал. Кожен  учасник  працює на результат своєї  ланки. Перемагає ланка котра набирає більшу кількість балів, як з теоретичної,  так і з практичної частини заняття.(підраховувати бали ми попросимо майстрів в/н , котрі присутні у нас на уроці)

 

          А заробляти  бали  розпочнемо  з повторення пройденого матеріалу. Адже при вивченні нової теми ми, як завжди , будемо опиратися на ваші знання,  уміння та досвід,  які ви здобули на попередніх  уроках  виробничого навчання,  на  «Технології кам'яних  робіт» ,  «Матеріалознавства»,  « Охорони праці» та й зрештою на уроках   геометрії.

        ( ланковим видаю письмові завдання )

« Продовжіть речення»;  “Розрахункове  завдання;”

                       

                         Завдання “Продовжіть речення”

 

-        Висота ряду мурування складається з  …. ( висоти цеглини плюс товщина горизонтального шва)

-        Є такі способи мурування ….( вприсик, впритиск, вприсик з підрізанням розчину, напівприсик)  

-        Ложковий ряд це ….(ряд мурування котрий ведеться ложками)

-        Порядівки є …(кутові та проміжні)

-        Для кам’яної кладки розрізняють перев’язки ……(вертикальних, поздовжніх і поперечних) швів.

-        У суху,  вітряну погоду, щоб краще розчин зчіплювався з цеглою її…(змочують водою).

-        Забутку мурують способом…(напівприсик)

-        Забутка це …  -(мурування між зовнішньою та внутрішньою верстою)

 

                       “Розрахункове  завдання;”

                       

-        Підрахуйте скільки рядів вміщується у 3 м . мурування , якщо висота каменів  88см.      (30 рядів)

-        Товщина стіни у 2.5 цегли у мм.  (640 мм)

-        Товщина стіни в 1. 5 цегли у см. ( 38 см)           

-        .Підрахуйте скільки рядів вміщується у 2 м . мурування із звичайної цегли     (26 рядів)

-        .Підрахуйте скільки рядів вміщується у 3 м . мурування із звичайної цегли     (39 рядів)

 

(З іншими  учнями  проводжу бліц- опитування, “Чи правильне твердження”   та  розрахункове  завдання

 « Чи правильне твердження»  (якщо одна ланка не знає відповіді , або вона не правильна чи неповна, інша ланка має можливість відповісти і  заробити бали

                                   Бліц - опитування

  1. Які вам відомі  системи перев’язування швів при зведенні конструкції із цегли? ( однорядна, трирядна, багаторядна)

 2. Назвіть елементи кладки ( горизонтальний шов, вертикальний поздовжній шов, вертикальний поперечний шов, , тичковий та ложковий ряди, забутка, зовнішня та внутрішня верста)

3 . Яка висота ряду мурування із звичайної цегли у міліметрах? (65 +12 =77мм)

4.Якими засобами індивідуального захисту має користуватися муляр при рубанні цегли (рукавиці та захисні окуляри)

 5.  Якої ширини має бути робоче місце муляра при муруванні глухих стін? (2.5-2.6 м)

  6. Які є способи мурування ?(впритиск, вприсик, напівприсик, вприсик з підрізанням розчину)

  7. Яка ширина робочої зони (60-70 см)

 8.  Яка товщина вертикальних  швів у цегляному муруванні? (10 мм)

     9. Робоче місце муляра складається з трьох зон ,яких саме? (робочої, матеріальної, транспортної)

    10. З чого складається висота ряду мурування? ( з висоти цегли та товщини горизонтального шва)

 

 

 

 

 

 

 

  (    слайд                 

                               Чи правильне твердження ?

1.     Грані цегли мають назву : тичок, ложок, постіль так                                                                                                                                                                  

2.    При муруванні способом “впритиск” розчин підгрібають короткою гранню цегли                                                                            ні

3.    Мурування тичкового та ложкового ряду виконують однаково   ні

                                                                                                                                                                       

4.    При муруванні способом “вприсик” розчин підгрібають гранню цегли                                                          так

5.    Забутку мурують  способом “ впритиск»                             ні

6.    Неповномірні цеглини використовують для перев'язування швів так                                                                                        

7.    За однорядною системою перев'язування швів тичкові та ложкові ряди чергуються між собою                  так

8.    Укладку цегли починають з зовнішньої версти так      

9.    Неповномірні цеглини можуть бути довільних розмірів ні

10.Неповномірні цеглини укладають відколотим боком назовні      ні                                                                                                         

11.Забутка це мурування між зовнішньою та внутрішньою верстами  так                                                                   

12.За однорядною системою перев'язування швів забезпечується висока  міцність мурування                                                       так

                                   

                            слайд        Завдання  

-        Товщина стіни у 2.5 цеглини у сантиметрах -  ( 64 см)

-        Товщина стіни у 2 цеглини у міліметрах -    ( 510 мм)

-        Товщина стіни у1.5 цеглини у сантиметрах - (38 см)

-        Товщина стіни у 1 цеглину у міліметрах - (250 мм)  

               Завдання котрі виконали ланкові  на перевірку віддають викладачу спецдисципліни.  

                                                                                                         

Якщо є запитання в учнів - відповідаю.

 Переходимо до вивчення нової теми

 

слайд ) Тема уроку: Мурування кутів за однорядною системою перев’язування швів у стінах товщиною в 1 та 1.5 цегли

Пояснення характеру і призначення запланованої на уроці роботи

 

слайд)Кам'яне  мурування— конструкція з великої кількості цеглин (або інших твердих будівельних матеріалів), що вкладені одна на одну, у певному порядку і скріплені  будівельним  розчином. Цегла. Теплий, естетичний, традиційно-зрозумілий для масового клієнта матеріал.. Окрім цегли  використовуються  керамічні камені, бетонні або силікатні блоки, природні камені, обтесані та необтесані, пористі природні камені, піноблоки, шлакоблоки, газоблоки   та інші. Зараз повністю з цегли будують все менше, оскільки це дорого і довго. Які ж  інновації у є будівництві?

 

 слайд) Моноліт. Міцний, швидкомонтований, уніфікований матеріал. І звучить престижно: «Технологія втілює в бетоні будь-який розчерк архітектора». Враховуючи сучасні тенденції – у найближчій перспективі монолітно-каркасні конструкції будуть основою масового будівництва.

 

    Для того щоб виконувати мулярські роботи  необхідний відповідний інструмент. Давайте розпочнемо з контрольно- вимірювального інструменту, з допомогою якого ведуть  контроль за якістю мурування  ( йде демонстрація інструментів)

   

 

                      Контрольно- вимірювальний інструмент

         


 висок будівельний, призначений для    визначення  вертикальності стіни

 

 



 

будівельний рівень, застосовують для перевірки горизонтальності та вертикальності мурування .Зміщення бульбашки вправо чи вліво вказує на неякісну роботу.

 


 

рулетка, вимірний інструмент, з допомогою якого  розмічають осі і положення конструкцій, роблять контрольні виміри мурування


 

 

 

 

 


кутник
призначений для перевірки  прямокутності закладених кутів

 

 

 

 

            




 


 


 

 

 

 

 

                   слайд)


 

 


 Розмір  звичайної одинарної цегли у міліметрах

 

 

 



 

 

Неповномірні цеглини

 

слайд

       



 

 

Давайте пригадаємо елементи цегляного мурування:

      слайд)   Розкладання  цегли в рядах мурування  і чергування рядів ведеться у певній послідовності, яку називають системою перев’язування швів .  

       З уроків теорії ви знайомі з системами перев'язування швів , якими саме? (однорядною, трирядною, багаторядною)   На сьогоднішньому уроці  ми  зупинимось на  однорядній системі перев'язування.

     слайд)  Всі розроблені на практиці системи  перев'язування відповідають правилам розрізання кладки. При однорядній (ланцюговій) перев'язці  ложкові й тичкові ряди в кладці чергуються. Вертикальні шви кожного нижнього ряду повністю перекривають цеглинами верхнього ряду в поздовжньому і поперечному напрямках.

Поздовжні вертикальні шви кожного ряду перекривають цеглинами ряду, що лежить вище, на 1/2 цеглини, а поперечні – на 1/4 цеглини.

Перев'язку швів виконують для того, щоб напруження в кладці від навантаження рівномірно розподілялися по ширині стіни, і кладка не розшаровувалися у поздовжньому напрямку стіни на більш тонкі елементи.                                

                                    Відео «Системи перев’язування швів»

Мурування кутів будівлі є найбільш відповідальною частиною кам'яних робіт, які виконує кваліфікований муляр.

Прямі кути за  однорядною системою  перев'язування зводять наступним чином .

 

        Кут  в  одну  цеглину викладають  так: у  1 ряді мурування використовуємо  дві тричвертки (дев’ятки),  зверніть увагу  продовжуємо мурування першого ряду один бік муруємо тичками так, як поставлені  тричвертки, а в інший ложками.

      У другому ряді теж кладемо дві тричвертки. зверніть увагу, що їх вкладають іншим боком і ведеться мурування над тичковим рядом  -ложковий , над ложковим - тичковий. Шви при цьому усі перев’язані .




 

 

Відео «Муруванння кута в 1 цеглу

 

 

При муруванні кута  у 1. 5 цегли нам потрібні три тричвертки

1 ряд мурування: Зовнішню версту мурують в один бік тичками, а внутрішню версту у пів цегли викладаємо ложками. В інший бік стіни - зовнішню версту муруємо ложками, а внутрішню тичками

2 ряд мурування: Зверніть увагу ! три тричвертки викладаємо  навпаки , і над нижнім тичковим рядом викладаємо,  ложковий ряд зовнішньої версти, а внутрішню версту муруємо тичками.В інший бік стіни - зовнішня верста- тичками, а внутрішня - ложками.

 

 


 


 

Відео «Мурування кута в 1.5 цегли»

 

(Слайд) Мурування способом «Вприсик»

А зараз ще переглянемо коротке відео про спосіб мурування , яким ми сьогодні будемо мурувати кути

                     ВІДЕО  “Мурування способом вприсик

Видаю навчальні цеглинки  для вивчення   прийомів мурування кутів в 1 та 1.5 цегли та інструкційні картки

Перед тим, як приступити безпосередньо до муруванння слід правильно організувати робоче місце муляра

 

 слайд)  Організація робочого місця муляра

   Ділянка безпосереднього мурування разом із встановленими поруч піддонами з цеглою, ящиками з розчином і риштуваннями утворюють робоче місце муляра. Правильна організація робочого місця забезпечує високу продуктивність та безпечність  праці. На робочому місці ящик з розчином і інструмент ви повинні розмістити так, щоб не доводилось робити зайвих рухів. Цеглу розміщують ліворуч, а розчин праворуч від муляра. Ручний інструмент, який береться правою рукою, повинен лежати справа, а той, який береться лівою – зліва. Запасу цегли на робочому місці повинно вистачити на 2-4 години роботи. Розчин у ящики завантажують перед початком мурування з розрахунком на 40-45 хвилин роботи. У процесі мурування запас цегли та розчину поповнюються. За умови раціональної організації робочого місця, достатньому запасі будівельних матеріалів підвищується продуктивність праці.

        Відповідаю на запитання учнів. Давайте закріпимо наші нові знання за допомогою кросворду

                                            

                                      ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ




 

 по горизонталі :            

1. система перев'язування швів (однорядна)

2.вид цегли (рядова)

3. інструмент для розшивання швів (розшивка)

4 . матеріал для мурування (цегла)

5.інструмент муляра (кельма)

6. відстань між вкладеними цеглинами  (шов)

7. мала грань цегли  (тичок)

8. матеріал для зв'язування кладки(розчин)

                           по вертикалі :

1.приспосіблення для дотримання горизонтальності рядів(порядівка)

2.½ цегли (половинка)

3.широка грань цегли (постіль)

4.  вимірювальний інструмент (метр)

5.елемент мурування (забутка)                                       

          6.оптичний прилад для визначення проектних позначок (нівелір)

                         (слайд)       ПРАВИЛА ОХОРОНИ ПРАЦІ

При муруванні кутів у навчальній майстерні  ,  слід дотримуватись таких правил безпеки:

- працювати в спеціальному одязі;

- працювати справним інструментом, ручки інструменту повинні бути добре оброблені, пошліфовані, гладенькі, та   міцно з’єднані з інструментом;

- категорично забороняється брати розчин руками;

- постійно слідкувати щоб ручка кельми   і руки були сухими

- при осадженні цеглини кельмою, чи молотком слідкувати за положенням пальців рук, щоб не вдарити по них

-дотримуйтесь правильної робочої пози, це зменшить втомлюваність та  навантаження на хребет.

- при рубанні чи тесанні цегли користуйтесь захисними окулярами

 - прибирайте розчин, що  впав , щоб запобігти травматизму на робочому місці.

- працювати слід на своєму робочому місці та не заважати іншим учням ланки

- бережіть інструмент і економно витрачайте розчин.

 

                        Коротке опитування по правилах з  безпеки праці

 

- Які є вимоги до інструменту,  який ви будете використовувати в роботі? (потрібно працювати справним інструментом, ручки  мають  бути добре оброблені, пошліфовані і міцно з’єднані з інструментом)- Що слід зробити коли розчин попав в очі? (якщо  розчин попав в очі слід негайно промити під проточною водою і звернутись до лікаря)

- Як  запобігти травматизму на робочому місці?  ( Потрібно відразу прибирати  розчин який впав , ).

                       (Учні підписуються у журналі з т/б)

 

        

 

 (Слайд)Картка – завдання

Тема уроку: « Мурування кутів за однорядною системою перев’язування швів у стінах    товщиною в 1 та 1.5 цегли»

1. Правильно організувати своє  робоче місце;

2. Довести розчинову суміш до необхідної консистенції.

3. Підготувати неповномірні цеглини

4. Виконати мурування кута в 1  цеглу

5. Виконати мурування кута в 1. 5 цегли

6.Вести контроль за якістю мурування

7. Прибрати своє робоче місце.

 

 (Слайд)Критерії оцінювання практичної частини заняття

Тема уроку: « Мурування кутів  за однорядною системою перев’язування швів в стінах товщиною в 1 та 1.5 цегли »

 

-         Приготування розчину правильної консистенції -1 бал;

-         Підготовка неповномірної цегли -0.5 бала;

-         Мурування кута в 1  цеглу-2 бали

           -       Мурування кута в 1. 5 цегли- 2 бали;

           -       Дотримання  правил безпеки праці -2 бали;

          -        Якість вимурованого кута – 2  бали за кожен кут

-         Прибирання робочого місця -0.5 бала;

Підведемо коротенькі підсумки вступного інструктажу.

 

Хочеться відмітити вашу активність на уроці,  добрі знання, змістовні відповіді, з теорією все добре , а практична частина  покаже,  як  ваші знання перетворюються на вміння.

 

(Видаю ланковим картки-  завдання  для ланок

слайд ) демонструються картинки з виглядом будинків,  звучить музика) І насамкінець внесемо трохи лірики в наш урок,  Деща Каріна    прочитає нам коротенький вірш про професію муляра .

 

Знову закладають новий дім

Над фундаментом працюють пильно

Вітер лютуватиме,  чи грім

Міцність гарантується подвійно

І як врешті вікна розцвітуть,

Серед стін , розшитих по цеглині

Мулярам за праці творчу суть

Всім оцінки виставлять відмінні

 Учні йдуть по  своїх робочих місцях в майстерню « Мулярських робіт», приступають до  самостійного виконання роботи.

 

 

 

 

 

 

 

ІІ. БІЖУЧИЙ ІНСТРУКТАЖ:

(самостійна робота учнів -5 год.)

-          Перший обхід. Перевірити чи усі учні приступили до самостійного виконання роботи.

-         Другий обхід. Перевірити правильність виконання , вказати на недоліки і способи їх усунення.

-         Третій обхід . Перевірити правильність ведення самоконтролю, дотримання правил ОП.

-         Четвертий обхід. Перевірити правильність виконання роботи. Індивідуальна робота з учнями, які не встигають. Додаткове завдання для кращих учнів.

-         П’ятий обхід. Прийняти і оцінити роботу учнів за урок.

                  

                                   ІV.  ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ – 15 ХВ.

1.     Підвести підсумок роботи за день.

2.     Повідомити та обґрунтувати оцінки учнів.

3.     Відмітити зразкові роботи учнів. Звернути увагу на допущені помилки, вказати на причини їх виникнення.

4.     Видача домашнього завдання.

5.     Прибирання робочих місць

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

           

   Критерії оцінювання ланки  №   

 

- знання навчального матеріалу;                        - переконливість

   - співпраця в команді;                                         - аргументованість

-  професіоналізм;                                                     - творчий підхід.

Вступний інструктаж:

-         За кожну правильну відповідь -  1 бал;

 

№п/п

Прізвище ім’я учня

“Продовжіть речення”

“Бліц-  опитування”

“Чи правильне твердження”

Розрахункове

завдання”

 

Закр.нового  матер.

Набрано балів

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Текучий інструктаж

 

№п/п

Прізвище ім’я учня

  Орг.роб. місця: розчин та неповномірна цегла

Прав. викон. завдання кут в 1 та 1.5 цегли

Контроль якості

Дотр.

Т.Б.

Приб. роб. місця

Набрано балів

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 






Презентація до відкритого уроку



              План – конспект відкритого уроку виробничого навчання
               за професією:  муляр, штукатур, маляр ;   група №23
Тема програми: Прийоми виконання основних операцій штукатурних процесів.            
Тема уроку:    Накидання розчину ковшем  на верхню, середню та нижню частини стіни.
Мета уроку: 
навчальна: Навчити правильно організовувати робоче місце штукатура. Сформувати і закріпити знання, уміння і навики накидання розчину ковшем на верхню, середню та нижню частину стіни різними способами.
виховна: Виховати творче ставлення до праці та навчання,  привити навики культури виробництва, економного використання матеріалів, дбайливе ставлення до інструментів, формувати вміння працювати в колективі.
розвиваюча:  сприяти розвитку творчості, логічному  мисленню,  прагненню підвищення професійної майстерності; уміння порівнювати, вирішувати виробничі ситуації.
 Методична мета уроку: запровадження активних  форм і методів навчання, як шлях розвитку творчих здібностей учнів.
Тип уроку: Урок вивчення трудових прийомів і операцій,  формування первинних професійних умінь та навичок.
Методи навчання:
-словесні (фронтальне усне та письмове опитування, бесіда з демонстрацією презентації) ;
-практичні (самостійна робота під час уроку, відпрацювання прийомів накидання розчинової суміші ковшем на горизонтальні зони складності).
Дидактичне забезпечення уроку: Тестові завдання, картки-завдання для команд; завдання «Продовжіть речення»; бліц-опитування;  інструкційно-технологічні картки «Накидання розчину ковшем на верхню,  середню, нижню частини стіни»; «Приготування розчину вручну»; «Підготовка поверхні під оштукатурювання»; таблиці для внесення підсумків уроку; кросворд; відеоролики, мультимедійна презентація.

Матеріально-технічне забезпечення уроку:
  • кельма штукатурна
  • ківш
  • ящик для розчину
  • відро
  • щітка
  • навчальний розчин

Міжпредметні зв’язки-з предметами « Технологія штукатурних робіт»,  «Охорона праці», « Матеріалознавство», «Фізика».
 Навчально-виробничі роботи:
1.     Накидання розчину ковшем способом „зліва направо” на верхню частину стіни.
2.     Накидання розчину ковшем  способом „з права наліво ”та „зліва направо»  на середню частину стіни.
3.     Накидання розчину ковшем  способом „зліва направо” на нижню  частину стіни.
Список літератури: О.М. Шепелєв «Штукатурні роботи»,
 Г.М. Добровольський «Штукатурні і облицювальні роботи»
                                          
Структура уроку:
1.     Організаційна частина – 5 хв.
2.     Вступний інструктаж – 40 хв.
3.     Поточний інструктаж – 5 год.
4.     Заключний інструктаж – 15 хв.

                                           ХІД УРОКУ:
І. ОРГАНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА – 5 ХВ. ( Перевірити явку учнів , готовність робочих місць, наявність спецодягу в учнів)(поділ підгрупи на 2 команди з обранням капітанів команд, прикріплювання бейджиків з назвою команди «Кельми» ,та «Ковші»)
ІІ. ВСТУПНИЙ ІНСТРУКТАЖ – 40 ХВ. (Повідомити тему і мету уроку, перевірити знання учнів з пройденого матеріалу, пояснення нового матеріалу та його закріплення)              


Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності

             
ü (слайд ) «Професія штукатура схожа на мистецтво. Володіння всіма її секретами, дає можливість бути творцем, художником, майстром своєї справи».     
ü (слайд )Ми продовжуємо вивчати тему програми: «Прийоми виконання основних операцій штукатурних процесів».            
Тема  уроку : « Накидання розчину ковшем  на верхню, середню та нижню частини стіни»
Мета уроку: Навчити правильно організовувати робоче місце штукатура. Сформувати і закріпити знання, уміння і навики накидання розчину ковшем на верхню, середню та нижню частину стіни різними способами. . Формувати вміння працювати в колективі та прагнення до підвищення професійної майстерності.
       Кожен наш  урок виробничого навчання та специсциплін направлений на   те,  щоб ви здобуваючи  знання та вміння ставали  фахівцями своєї справи. На  сьогоднішньому уроці  ви навчитесь виконувати  трудові  прийоми , які допоможуть вам краще освоїти професію штукатура.
ü ( слайд )На  уроці ми будемо виконувати такі трудові прийоми.
1. Накидання розчину ковшем способом „зліва направо” на верхню частину стіни.
2.Накидання розчину ковшем   способом „з права наліво”та «зліва на право»  на середню частину стіни.
3.Накидання розчину ковшем  способом „зліва направо” на нижню  частину стіни.

ü (Слайд)    Мотивація навчальної діяльності
          Вивчення цих трудових прийомів дозволить вам:
·        Знати - поділ стіни на горизонтальні зони складності; інструменти для накидання  розчину ; способи  накидання розчину ;
·        Вміти – правильно організувати робоче місце штукатура;  виконувати накидання розчину ковшем на верхню, середню та нижню частини стіни різними способами.
·        Освоївши прийоми накидання розчину ковшем різними способами,  ви зможете якісно  виконувати різні види штукатурки, різноманітними розчиновими сумішами, як всередині так  ззовні будівель.
          


             Щоб в нас на уроці панував дух здорової конкуренції  і співпраці,  ми вже  поділили нашу  підгрупу на дві команди  і обрали  капітана кожної з команд.(капітаном команди 
"Ковші"  є  Якимович Роман, а капітаном команди "Кельми"  - Конфедрат  Володмир)

          На сьогоднішньому занятті ми будемо працювати,  по вже відомій вам, накопичувальній системі,  в мене є  дві таблиці оцінювання  в котрі будуть вноситись   зароблені бали кожною з команд.
            На вступному інструктажі за  1 правильну відповідь нараховується 1 бал. Кожен  учасник  працює на результат своєї  команди. Перемагає команда котра набере більшу кількість балів,  як з теоретичної,  так і з практичної частини заняття.(підраховувати бали ми попросимо майстрів в/н , котрі присутні у нас на уроці)

          А заробляти свої бали ви  розпочнете з повторення пройденого матеріалу. Адже при вивченні нової теми ми, як завжди , будемо опиратися на ваші знання,  вміння та досвід,  які ви здобули на попередніх  уроках  виробничого навчання,  на  «Технології штукатурних робіт» ,  «Матеріалознавства», « Охорони праці».

        ( капітанам видаю письмові завдання для команди
« Продовжіть речення»; тестове завдання; картка-завдання)
     (Для всіх решти учасників команд проводжу бліц- опитування  то одної то іншої команди та  завдання « Чи правильне твердження» якщо одна команда не знає відповіді , або вона не правильна чи неповна, інша команда має можливість відповісти і  заробити бали)
                     
                                            Бліц- опитування

1.       З яких шарів складається проста штукатурка? ( з оббризку та грунту)
2. Для чого призначений півтерок ( для розрівнювання і ущільнення штукатурного шару, а також  для намазування розчину на поверхню)
3.       Яке призначення штукатурної лопатки( для накидання розчину з сокола, або ящика на невеликі ділянки  поверхні)
4.       Що таке простий розчин? ( в складі якого є 1 в’яжуча речовина)
5.       Наведіть приклад простого  розчину( цементний,  вапняний; гіпсовий
6.   Як називається розчин з недостатньою кількістю в’яжучого матеріалу ( пісний)

7.       З допомогою якого пристрою визначають рухомість розчину? (стандартного металевого конуса)

8.       В яких приміщеннях  виконують  просту штукатурку?
(в підвальних, тимчасових, складських)

9.       Назвіть товщину простої штукатурки( 12мм)

10.  Які  інструменти використовують для намазування  розчину на поверхню         - (півтерки, соколи, кельми штукатурні, шпателі.
11.  Який матеріал є заповнювачем у штукатурному розчині(пісок)
 12.  Що є в’яжучою речовиною у цементному розчині (цемент)


                                        

ü ( слайд) Завдання « Чи правильне твердження»   (ТАК -  НІ)
  1.  Щоб штукатурний шар міцно тримався   поверхні, вона  має бути  гладкою. -----ні
           
  2. Конструкції, які штукатурять, повинні бути стійкими, міцно закріпленими. ----так
         
  3. Якість штукатурки залежить від  якості підготовки  поверхні. 
          --------  так
  4. Розчинова суміш для оббризку є густої консистенції ----ні
 
  5.  На бетонній  поверхні насічку роблять  штукатурною лопаткою.
  ----ні
  6. При   насіканні  бетонних та цегляних  поверхонь   застосовують троянки, зубила, бучарду ----так  

 7. При насіканні  поверхонь треба працювати  в захисних окулярах і рукавицях, користуватись справним інструментом. ---так
 
  8. Сокіл    відносять до контрольно вимірювальних  інструментів.
      --------Ні
  9. Проста штукатурка  виконується в  кімнатах для проживання
     --------ні
13.  Грунт – це  перший  шар  штукатурки. -------ні
  (всі письмові роботи капітани  віддають на перевірку  присутнім на уроці майстрам в/н)
 Пояснення характеру і призначення запланованої на уроці роботи , ознайомлення з інструментами,  порядок виконання трудових  прийомів 
ü (слайд ) Штукатурні роботи належить до  великої  групи оздоблювальних робіт. Основне призначення  штукатурки: вирівнювання поверхні; захист фасадів від негативної дії  атмосферних факторів; звуко- та теплоізоляція приміщень та звичайно надання  будівлі, чи окремому приміщенню   завершеного естетичного   вигляду.
                Залежно від складу розчину і призначення,   штукатурки                     
класифікують на  декоративну, спеціальну , звичайну.
ü (слайд ) Декоративна штукатурка призначена для надання поверхні завершеного кольорово – фактурного вигляду.
ü (слайд ) Спеціальні штукатурні покриття надають будівельним елементам,  що обробляються тих чи інших властивостей. Спеціальні штукатурки можуть бути гідро-,тепло-, звуко- та газоізоляційними, хімічно та біологічно стійкими, рентгено та пожежозахисними.
ü (слайд ) Звичайні штукатурки виконують з метою вирівнювання поверхонь. За якістю виконання звичайна штукатурка буває  проста, поліпшена і високоякісна.
ü (слайд )  Сухі будівельні суміші це  ретельно дозований, відповідно до рецепту,  набір інгредієнтів для певного виду будівельно- ремонтних робіт.
ü (слайд)  Завдання  штукатура щоб всі оштукатурені  поверхні   виглядали досконалими. Гладкими,  без виїмок та горбиків має бути  поверхня стін і стель, дверні та віконні косяки, геометрично точними архітектурні деталі. Кінцевий  результат залежить від його компетентності та професіоналізму.

     Виконуючи звичайну штукатурку вручну,  штукатурний розчин  на поверхню можна намазувати і накидати , все залежить від навиків штукатура, від густини і виду розчину ,  від виду поверхні (дерев’яна, бетонна, цегляна).З попередніх уроків виробничого навчання вам вже відома кельма , яку ми використовували для накидання розчину, а сьогодні ознайомимося з ковшем. (демонструю ківш і кельму)
-Як ви думаєте яким інструментом можна швидше закидати більшу площу?(ковшем)
- А чи можна наносити перший шар штукатурки з допомогою кельми?
(ні , для оббризк рідкої консистенції).
 А ківш можна використовувати для накидання розчину різної консистенції і навіть для змочування поверхні водою.
(демонструю щітку – макловицю) Щітку застосовують для підготовки поверхні під оштукатурювання,  змітають пил з поверхні і змочують її водою.
(слайд  )Ківш  складається з чашки, яка штампується з тонкостінної сталі, до якої закріплена на заклепках ручка та дерев’яний держак. Місткість ковша  Шаульського – 0, 75 л.  Ківш  продуктивніший , ніж штукатурна лопатка. За допомогою ковша наносять різні види розчинів, на різні поверхні і різними способами. Як штукатурною лопаткою, так і ковшем можна наносити розчин на поверхню стіни способом „зліва направо” і „з права наліво”, та накидати штукатурний розчин на стелю.
ü (Слайд)  Організація робочого місця штукатура
   Продуктивність та безпечність праці залежить від правильної організації робочого місця. На робочому місці ящик з розчином і інструмент ви повинні розмістити так, щоб не доводилось робити зайвих рухів. Ручний інструмент, який береться правою рукою, повинен лежати справа, а той, який береться лівою – зліва. Якщо доводиться працювати зі столів-помостів, то їх встановлюють так, щоб з місця їх встановлення можна було виконати якнайбільший обсяг робіт.
ü (Слайд  Метод поділу поверхні на зони складності.
             Якщо умовно поділити стіну , що підлягає оштукатурюванню на горизонтальні ділянки, то помітно , що  найлегше вдається  накидання розчин на  середню горизонтальну частину стіни – від рівня коліна до рівня грудей . В той же час більш складнішим  є оштукатурювання  в нижній  частині стіни від підлоги до рівня  коліна, а ще важче – на верхній ділянці, котра починається від рівня грудей і закінчується на рівні піднятої руки . Тому , з метою більшої наочності  і переконливості, вертикальну поверхню , що підлягає оштукатурюванню,  ми   умовно  поділимо  на горизонтальні зони складності.

Верхня горизонтальна зона

Середня горизонтальна  зона
Нижня горизонтальна зона
           
І на сьогоднішньому занятті ви будете відпрацьовувати накидання розчину ковшем на всі ці зони складності, як правою так і лівою рукою .

Пояснення і показ найраціональніших прийомів , способів і послідовність виконання завдання.

ü (Слайд)   Встановлюємо    ящик з розчином на відстані 1 м. від стіни. Ківш тримаємо   обхвачуючи його ручку долонею знизу. Зверніть увагу !  Правильна хватка ковша поліпшує та полегшує кидок  і зменшує витрати розчину.
                          Тримаючи ківш у  правій руці, праву ногу виставити                                                        чуть вперед,  стаючи напівобертом до стіни.
                          Зверніть увагу! Не прямо лицем до стіни.
                           Ковшем набираємо розчин безпосередньо з ящика.                  Робимо замах ковшем «зліва направо». Під час кидка ківш              вивертають і розчин, виплескуючись, розсівається, покриваючи велику площу поверхні у формі віяла. Зверніть увагу! Кидок потрібно робити з такою силою щоб він вилітав не затримуючись .

            Коли кидок буде занадто сильний,  бризки розчину розлетяться і попадуть на штукатура(Я веселий штукатур хляп на себе, хляп на мур).   Але і якщо залегко кинете , тоді розчин просто не долетить до поверхні, а впаде  перед стіною.
-         За допомогою інструкційних карт «Підготовка поверхні; «Приготування розчину» «Накидання  розчину ковшем на стіну»  ви ознайомитесь з трудовими прийомами, які сьогодні будете виконувати; зверніть увагу на малюнок , на вибір робочої пози, дотримання правил техніки безпеки при виконанні даних вправ.

Розглянемо перший трудовий прийом.  Нанесення розчину ковшем способом „зліва направо” на верхню частину стіни.
При нанесенні розчину ковшем на верхню частину стіни встановлюємо ящик з розчином на відстані 1 метр від стіни, вибираємо правильне робоче положення, тримаючи  ківш в правій  руці, набираємо порцію розчину і робимо рух ковшем „зліва направо”, повертаючи його донизу.
Під час кидка ківш вивертають і розчин, виплескуючись, розсівається, покриваючи велику площу поверхні. Кидок треба робити з такою силою, щоб розчин вилітав із ковша, не затримуючись, і розстилався по поверхні віялом. Рух ковша робимо в такому напрямку, щоб розчин спрямовувався в зазначене місце. При цьому способі нанесення розчину ковшем на поверхню стіни кидки розчину розташовуються один за одним по вертикалі і до середини стіни. (Демонструю в повільному темпі і нормальному накиданні розчину ковшем способом „зліва направо” на верхню частину стіни.)   (Викликаю учня продемонструвати цей спосіб)
Накидання розчину ковшем зліва на право; а- замах; б- рух до стіни; в – кидок
ü             Слайд

Накидання розчину ковшем з права на ліво; а -замах; б -рух до стіни;
в - кидок

Розглянемо другий трудовий прийом. Нанесення розчину ковшем способом „зліва направо” на середню частину стіни.
Ящик з розчином розташовуємо так само, як і при виконанні першої операції. Ківш беремо в праву руку, набираємо порцію розчину і робимо такий же рух, як в першій операції, але при цьому спрямовуємо виліт розчину ковша на середню частину стіни в зазначене місце.
(Демонструю в повільному темпі нанесення розчину ковшем способом „зліва направо” на середню частину стіни.
Викликаю учня продемонструвати цей спосіб.)
Розглянемо третій трудовий прийом. Нанесення розчину ковшем способом „зліва направо” на нижню частину стіни.
 Беремо ківш в праву руку, набираємо ним порцію розчину і робимо ковшем рух „зліва направо”, повертаючи його не донизу, а по горизонталі, спрямовуючи розчин в зазначене місце.
(Демонструю в повільному темпі нанесення розчину ковшем „зліва направо”, на нижню частину стіни. Викликаю учня продемонструвати цей спосіб.)

А зараз вашій увазі пропонується відеофільм  :  «Накидання розчину ковшем на верхню, середню та нижню частини стіни»
                            Майстер відповідає на запитання учнів



                          ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:



1)    Інструмент для накидання розчину
2)    Штукатурка, яку застосовують в підсобних приміщеннях
3)    Другий шар штукатурки
4)    Перший шар штукатурки
5)    Третій шар штукатурки
6)    Компонент розчину
7)    Будівельна професія
8)    Обробка накривного шару штукатурки
9)    Штукатурка, яка виконується по маяках
10.  Штукатурка, яка застосовується у житлових та громадський будівлях


ü (Слайд) Кросворд (проводять капітани команд)

А зараз вашій увазі  фільм «Швидкісна штукатурка». Будьте уважні,  бо після перегляду  проведемо  розбір  плюсів  і мінусів у роботі штукатура, допущених помилок, а можливо на ваш погляд все добре?
(демонстрація фільму)




Після перегляду фільму разом з учнями розбираємо помилки.
 котрі були допущені штукатуром

Прохання до вас, зверніть  увагу на помилки і не допускайте  їх у своїй роботі
          Чи є вас запитання  до мене? (відповідаю)

---­­­­­­­­­­­­­­«Інженери з охорони праці» 1і 2 команди проведуть інструктаж з техніки безпеки

ü (слайд)     ПРАВИЛА ОХОРОНИ ПРАЦІ :

При нанесенні розчину ковшем на поверхню стіни ,  ви повинні дотримуватись таких правил безпеки:
- працювати в спеціальному одязі з покритою головою;
- працювати справним інструментом, ручки інструменту повинні бути добре оброблені, пошліфовані, гладенькі, та   міцно з’єднані з інструментом;
- перед роботою руки слід змастити захисним кремом;
- категорично забороняється брати розчин руками;
- забороняється працювати з приставних драбин;
- при роботі з вапняними розчинами потрібно працювати в рукавицях;
- постійно слідкувати щоб ручка ковша  і руки були сухі;
- не робити кидків ковшем з занадто великою силою, бо при цьому краплини розчину, які відлітають від стіни, можуть попасти в обличчя вам, або вашому товаришу;
- якщо все ж розчин попав в очі,  слід негайно промити під проточною водою і звернутись до лікаря .
- дотримуйтесь правильної робочої пози, це зменшить втомлюваність та  навантаження на хребет.
 - прибирайте розчин, що  впав біля стіни, щоб запобігти травматизму на робочому місці.
- бережіть інструмент і економно витрачайте розчин.

                 Коротке опитування по правилах з  безпеки праці
-Якщо робити кидок розчину  занадто сильно , що може відбутись.?( краплини розчину, які відлітають від стіни, можуть попасти в обличчя,  як вам так і вашому товаришу)
- Які є вимоги до інструменту,  який ви будете використовувати в роботі? (потрібно працювати справним інструментом, ручки  мають  бути добре оброблені, пошліфовані і міцно з’єднані з інструментом)
- Що слід зробити коли розчин попав в очі? (якщо все ж розчин попав в очі слід негайно промити під проточною водою і звернутись до лікаря)
- Як  запобігти травматизму на робочому місці?  ( Потрібно прибирати  розчин який впав біля стіни, не кидати інструменти будь-де).

   ( Учні підписуються  в журналі з ОП)

Підведемо коротенькі підсумки вступного інструктажу.
Хочеться відмітити вашу активність на уроці,  добрі знання, змістовні відповіді, з теорією все добре , а практична частина  покаже,  як  ваші знання перетворяться на вміння.

(Видаю капітанам команд картки-  завдання  для всіх учасників команд
та оголошую критерії оцінювання)

ü (Слайд)Картка – завдання
Тема уроку: « Накидання розчину ковшем на верхню, середню та нижню частину стіни»
1. Правильно організувати своє  робоче місце;
2. Довести розчинову суміш до необхідної консистенції.
3. Підготувати поверхню до оштукатурювання.
4. Виконати накидання розчину ковшем способами «з права на ліво» та « зліва на право»  на верхню, середню, нижню  частину стіни.
5. Прибрати своє робоче місце.


ü (Слайд)Критерії оцінювання практичної частини заняття
-         Приготування розчину правильної консистенції -1 бал;
-         Підготовка поверхні -1 бал;
-         Накидання розчину способом «Зліва на право»- 3 бали;
-         Накидання розчину способом «З права на ліво»- 3 бали;
-         Дотримування правил безпеки праці -3 бали;
-         Прибирання робочого місця -1 бал;

І насамкінець внесемо трохи лірики в наш урок,  Малюшевський Віталій та Міськів Богдан   прочитають нам коротенькі вірші про професію штукатура. ( демонструються картинки з виглядом будинків,  звучить музика)

Ось цеглина до цеглини,
не будинок зріс - картина,
штукатурю стелі , стіни
працьовито і сумлінно.
По собі красу лишаю.
Прийдуть мешканці сюди,
щастям і добром засяє

цей новий висотний дім.
Жити в ньому - мило й любо !
Частку серця віддав я
щоб подякували люди:
«Будівельникам – хвала!»
____________________________________

Я – робітник, його величність,

і цим званням буду пишатись.
Не так вже просто, поміж іншим,
хорошим штукатуром стати.
І залишити поколінням –
нащадкам в праці й боротьбі
не звичайнісінькі будівлі,
а світлий пам'ятник собі.


 Учні йдуть по  своїх робочих місцях в майстерні «Опоряджувальних робіт», приступають до  самостійного виконання роботи.


ІІІ. БІЖУЧИЙ ІНСТУКТАЖ:
(самостійна робота учнів -5 год.)
-          Перший обхід. Перевірити чи усі учні приступили до самостійного виконання роботи.
-         Другий обхід. Перевірити правильність виконання , вказати на недоліки і способи їх усунення.
-         Третій обхід . Перевірити правильність ведення самоконтролю, дотримання правил ОП.
-         Четвертий обхід. Перевірити правильність виконання роботи. Індивідуальна робота з учнями, які не встигають. Додаткове завдання для кращих учнів.
-         П’ятий обхід. Прийняти і оцінити роботу учнів за урок.
                   
                                   ІV.  ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ – 15 ХВ.
1.     Підвести підсумок роботи за день.
2.     Повідомити та обґрунтувати оцінки учнів.
3.     Відмітити зразкові роботи учнів. Звернути увагу на допущені помилки, вказати на причини їх виникнення.
4.     Видача домашнього завдання.
5.     Прибирання робочих місця.





                          
                    Критерії оцінювання команди №1 «Ковші»

- знання навчального матеріалу;                   - переконливість
- співпраця в команді;                                    - аргументованість
-  професіоналізм;                                           - творчий підхід.


№п/п
Прізвище ім’я учня
Конкурс капітанів
Тестове завдання
Картка –
завдання
Бліц тест
Так-ні
Закр.нов матер.
Набрано балів
1








2








3








4








5








6










Вступний інструктаж:
-         За кожну правильну відповідь -  1 бал;



№п/п
Прізвище ім’я учня
  Орг.роб. місця
Прав. викон. завдання
Дотр. Т.Б.
Приб. роб. місця
Набрано балів
Оцінка за урок
1









2









3









4









5









6











Біжучий інструктаж:
-         Правильна організація робочого місця:
-         Приготування розчину правильної консистенції -1 бал;
-         Підготовка поверхні -1 бал;
-         Правильне виконання завдання:
-        Накидання розчину способом «Зліва на право»- 3 бали;
-         Накидання розчину способом «З права на ліво»- 3 бали
-         Дотримування правил безпеки праці -3 бали;
-         Прибирання робочого місця -1 бал;


                    Критерії оцінювання команди №2 «Кельми»

- знання навчального матеріалу;                   - переконливість
- співпраця в команді;                                    - аргументованість
-  професіоналізм;                                           - творчий підхід.


№п/п
Прізвище ім’я учня
Конкурс капітанів
Тестове завдання
Картка –
завдання
Бліц тест
Так-ні
Закр.нов матер.
Набрано балів
1








2








3








4








5








6










Вступний інструктаж:
-         За кожну правильну відповідь -  1 бал;



№п/п
Прізвище ім’я учня
  Орг.роб. місця
Прав. викон. завдання
Дотр. Т.Б.
Приб. роб.
місця
Набрано балів
Оцінка за урок
1









2









3









4









5









6











Біжучий інструктаж:
-         Правильна організація робочого місця:
-         Приготування розчину правильної консистенції -1 бал;
-         Підготовка поверхні -1 бал;
-         Правильне виконання завдання:
-         Накидання розчину способом «Зліва на право»- 3 бали;
-         Накидання розчину способом «З права на ліво»- 3 бали
 -        Дотримування правил безпеки праці -3 бали;
-         Прибирання робочого місця -1 бал

__________________________________________________________________________________________________
         ________________________________________


                            Вимоги до змісту
                      вступного, поточного,
                   заключного інструктажів
Вступний інструктаж
Основною метою вступного інструктажу є підготовка учнів до наступної роботи.
 Послідовність проведення поточного інструктажу:
1. повідомлення мети і теми уроку, мотивація;
2. перевірка знань, вмінь учнів за матеріалом уроків взаємопов’язаних теоретичних предметів та виробничого навчання, необхідних на даному уроці;
3. пояснення характеру та призначення наступної роботи й порядку виконання вправ, навчально-виробничих робіт;
4. розбір інструктивної та інструкційно-технічної (технологічної) документації;
5. демонстрація зразків наступних робіт;
6. ознайомлення учнів з матеріалами, інструментами та приладами, які будуть застосовуватись на уроці;
7. пояснення та показ способів раціональної організації робочих місць при виконанні завдань;
8. пояснення та показ найбільш раціональних прийомів, способів та послідовності виконання завдання, а також методів контролю якості роботи;
 9. розглядання правил техніки безпеки;
10. розглядання типових помилок та способів їх попередження;
11. опитування учнів з метою перевірки засвоєння ними матеріалу вступного інструктажу;
12. пробне виконання учнями прийомів роботи, що їх показав майстер;
13. підведення підсумків вступного інструктажу, оповіщення при критерії оцінок з наступної роботи;
14. видавання завдань, розподіл учнів по робочих місцях.
Основні методи при проведенні вступного інструктажу: бесіда, пояснення, показ трудових прийомів.
 За рівнем навчально-пізнавальної діяльності учнів: пояснювально- ілюстративний, репродуктивний, проблемний.
Поточний інструктаж
Поточний інструктаж – це керівництво майстра при виконанні учнями вправ.
Індивідуальний поточний інструктаж – проводиться при обході майстром робочих місць учнів.
Орієнтовна мета обходів:
  • перевірка правильності організації робочих місць та додержання правил техніки безпеки;
  • перевірка правильності виконання учнями трудових прийомів та технологічного процесу виконання робіт;
  • перевірка вмінь користуватися кресленнями, інструкційними та технологічними картами;
  • перевірка відношення учнів до матеріалів, обладнання, використання учнями робочого часу;
  • надання допомоги учням в налагодженні обладнання;
  • перевірка ходу виконання робіт (міжопераційний контроль) та надання допомоги учням;
  • приймання та оцінка робіт.
При проведенні індивідуального та поточного інструктажу майстер повинен:
  • вникати в роботу кожного учня, не випускаючи з поля зору роботу всієї групи;
  • розвивати у учнів здібність аналізувати свою працю;
  • знаходити причини помилок та способи їх усунення;
  • спонукати учнів до самоконтролю, забезпечити високу якість їх роботи;
  • спостерігати за раціональним використанням робочого часу та добиватися високої продуктивності праці учнів;
  • надавати постійну допомогу відстаючим учням шляхом повторного пояснення та показу трудових прийомів і проведення з ними додаткових вправ;
  • виховувати у учнів звичку правильної організації робочого місця та забезпечення безпечних умов праці.
 Колективний поточний інструктаж – проводиться одночасно для всієї групи шляхом повторного пояснення та показу приймів роботи в тих випадках, коли у більшості учнів виявлені однотипні помилки та утруднення в роботі.
Основні методи поточного інструктажу: пояснення, роз’яснення, самостійна практична робота учнів по рівню навчально-пізнавальної діяльності учнів: репродуктивний, дослідницький.
Заключний інструктаж
Заключний інструктаж – структурний елемент уроку виробничого навчання. Основна його мета – підведення підсумків уроку.
При проведенні заключного інструктажу застосовуються такі методи виробничого навчання: за джерелами пізнання – пояснення, бесіда, демонстрація і аналіз навчально-виробничих робіт учнів; за рівнем навчально-пізнавальної діяльності учнів – пояснювально-ілюстративний або проблемний метод.
Питання, що виносять на заключний інструктаж:
1. повідомлення про досягнення мети та завдань уроку:
 a. виконання навчально-виробничих завдань групою в цілому, учнівськими бригадами, окремими учнями;
 б. підсумки змагання між учнями та учнівськими бригадами, розбір неточностей, які допущені при виконанні навчально-виробничих робіт, зазначення шляхів їх попередження та усунення недоліків;
в. аналіз додержання правил безпеки праці, організації робочих місць, розглядання випадків втрати робочого часу, браку, аналіз його причин;
2. повідомлення про оцінки з мотивацією, теми наступного уроку;
3. видача домашнього завдання з поясненням методики його виконання.
 З метою підвищення ефективності заключного інструктажу майстру рекомендується:
  • завжди проводити підведення підсумків виконання навчальних завдань уроку на підставі аналізу успіхів і недоліків;
  • показувати учням чому вони навчалися, наскільки просунулися в оволодінні професією, придавати заключному інструктажу навчаючий характер. На підставі вказаного аналізу показувати учням, що треба робити, щоб запобігти помилок, закріпити успіхи, залучати учнів до активного обмірковування підсумків минулого уроку;
  • аналіз підсумків уроку та оцінку діяльності роботи проводити об’єктивно та всебічно, оцінки, які виставляються, аргументувати.                              
Особливості заключного інструктажу.
При вивченні операційних тем. Основу заключного інструктажу складає аналіз вивчених прийомів та операцій, звертається увага на раціональність тримання інструменту, приладів, робочої пози та рухів. Необхідно суворо додержувати педагогічний такт, не акцентувати увагу на помилках учнів, якщо їх причиною є недосвідченість. Належить широко практикувати порівняння робіт, виконаних учнями, із зразками- еталонами.
При виконанні робіт комплексного характеру. Основу заключного інструктажу складає аналіз трудової діяльності учнів, додержання ними технологічного процесу, вимог щодо якості робіт, раціональності використання робочого часу. При цьому інструктажі звичайно залучають учнів до самоаналізу виконаних робіт з тим, щоб вони самостійно розібралися в своїх помилках та запропонували способи їх попередження, рекомендується розбір раціоналізаторських пропозицій учнів щодо удосконалення технології, інструменту, приладів, способу контролю робіт тощо.
 При навчанні учнів в умовах виробництва. Основу заключного інструктажу на виробництві складає аналіз вмінь учнів виконувати роботу в виробничих умовах, додержувати встановлених вимог організації й технології виробництва. При навчанні учнів у складі учнівських бригад заключний інструктаж проводиться у формі виробничих нарад. До підведення підсумків роботи доцільно залучати кваліфікованих робітників- наставників, а також керівників виробничих цехів, дільниць, бригад.
Домашнє завдання з виробничого навчання
Мета домашньої навчальної роботи учнів – підготовка до наступного заняття; осмислення та узагальнення виробничого досвіду; приведення в систему одержаних теоретичних знань для розв’язання практичних завдань; закріплення та розширення теоретичних знань, практичного досвіду.
 Вимоги до домашнього  завдання:
  • практична спрямованість;
  • реальний та творчий характер змісту;
  • зв'язок і опору на теоретичні знання та раніше придбаний досвід;
  • можливість застосування одержаних результатів у практичній діяльності;
  • постійне підвищення складності.

 Схема плану уроку виробничого навчання
 Тема програми___________________________________
Тема уроку______________________________________
 Мета уроку:
а) навчальна - які професійні 3, У, Н формуються, закріплюються і розвиваються на уроці;
б) розвивальна - які операції і прийоми розумової діяльності учнів розвиваються на уроці;
в) виховна - які якості особистості учнів формуються і розвиваються на у році.
Тип уроку ______________________________________
Вид уроку_______________________________________
 Дидактичне забезпечення (за допомогою якого здійснюється процес навчання)_____________________
Матеріально - технічне забезпечення (за допомогою якого всі учні здійснюють свою практичну діяльність)_______________________________________
Міжпредметні зв'язки____________________________
Перелік практичних завдань______________________
Список основної і додаткової літератури____________ 
Хід уроку
 І. Організаційна частина (~5хв): 
  • перевірка наявності учнів;
  • перевірка готовності учнів до уроку;
  • допуск з техніки безпеки.
 ІІ. Вступний інструктаж (~40хв):
1. Актуалізація знань:
  • повідомлення теми програми і уроку;
  • цільова установка проведення уроку;
  • перевірка опорних З, У, Н учнів, необхідних їм для подальшої роботи на уроці;
  • аналіз і доповнення відповідей учнів, підведення підсумків.
2.Викладання нового матеріалу :
  • повідомлення нової навчальної інформації;
  • показ нових прийомів трудової діяльності;
  • пояснення характеру і послідовності роботи учнів на уроці;
  • повідомлення про передовий досвід за темою уроку;
  • опитування учнів і пробне виконання ними нових прийомів, показаних майстром;
  • відповідь майстра на запитання учнів;
  • підведення підсумків вступного інструктажу.
 III. Поточний інструктаж (~270хв):
  • видання завдань для самостійної роботи учнів та пояснення порядку їх виконання; розподіл учнів за робочими місцями;
  • повідомлення про критерії оцінювання виконуваних робіт;
  • цільові обходи майстра робочих місць учнів;
  • прийом майстром виконаних робіт;
  • прибирання робочих місць.
 IV. Заключний інструктаж (~3Охв):
  • аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;
  • оцінка роботи учнів, її об'єктивне обґрунтування;
  • аналіз причин помилок учнів та засоби їх усунення;
  • повідомлення та обґрунтування оцінок;
  • видача домашнього завдання.
. Схема загального аналізу уроку виробничого навчання.
 1. Забезпечення уроку:
  • наявність дидактичного забезпечення та його відповідність темі та цілям уроку;
  • наявність матеріально-технічного забезпечення та його відповідність темі та цілям уроку;
  • наявність інструкційно-технологічної документації, її методична ефективність;
  • організація робочих місць учнів та їх відповідність програмі і вимогам безпеки праці.
2.Характеристика ходу уроку:
  • наявність плану уроку та його відповідність навчальній програмі курсу;
  • правильність визначення та формулювання мети і задачі уроку;
  • методи і форми проведення вступного інструктажу, доцільність їх вибору та ефективність;
  • правильність і раціональність використання матеріально-технічного забезпечення майстром та учнями;
  • логічність, доступність і посильність нової навчальної інформації;
  • методи показу нових трудових прийомів та операцій трудової діяльності, їх ефективність;
  • методика відображення на уроці новинок техніки, технології, передового досвіду;
  • рівень активності учнів у процесі всього уроку, самостійність і усвідомленість їх дій;
  • методика стимулювання пошукової діяльності учнів, її ефективність; відповідність практичних завдань темі та цілям уроку;
  • показники якості роботи кожного учня та всієї групи;
  • форми і методи проведення поточного інструктажу, доцільність їх вибору та ефективність;
  • зміст цільових обходів, їх педагогічна значимість;
  • наявність навчально-інструктивної та технічної документації та вміння учнів користуватися нею;
  • методика проведення заключного інструктажу, її ефективність;
  • методика видачі домашнього завдання.
  • правильність вибору типу, виду, структури уроку;
  • в якій мірі реалізована мета уроку;
  • що нового було на уроці, що заслуговує розповсюдження у педагогічній практиці;
  • які недоліки уроку, їх причини;
  • рекомендації майстру в/н.
  1. Загальні висновки:
Оцінювання навчальних досягнень учнів з професійно- практичної підготовки
Основними функціями оцінювання навчальних досягнень учнів є: контролююча, навчальна, діагностико-коригуюча, стимулюючо-позитивна, виховна.
При визначенні навчальних досягнень учнів з професійно-практичної підготовки аналізу підлягають:
  • рівень професійних знань, що необхідні для виконання даної роботи;
  • рівень володіння прийомами і технологічними операціями, що необхідний для виконання даної роботи;
  • рівень самостійності учня у процесі організації роботи та виконання навчально-виробничого або контрольного завдання з допомогою, з консультативною допомогою майстра, самостійно;
  • характер виконання навчально-виробничого або контрольного завдання (за типовим або самостійно складеним алгоритмом, в типовій, в ускладненій або нестандартній ситуації);
  • обсяг і тривалість виконання навчально-виробничого або контрольного завдання;
  • уміння користуватися різними видами технічної та конструкторсько- технологічної документації та розробляти її види;
  • уміння застосовувати прийми самоконтролю виробничих дій та методи контролю за якістю роботи;
  • відповідність результату роботи вимогам кваліфікаційної характеристики з обраної професії відповідного ступеню професійно- технічної освіти на даний період навчання;
  • рівень виконання діючих якісних і кількісних показників (норми виробітки, нори часу тощо);
  • уміння дотримуватись нормативних витрат матеріалів та інших ресурсів в процесі виконання робіт;
  • характер помилок та здатність їх виправити;
  • рівень опанування основами професійної культури та здатності до продуктивної і творчої співпраці у колективі;
  • уміння організувати робоче місце;
  • рівень дотримання правил безпеки праці.

     


______________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Вимоги до структурних елементів 
уроку виробничого навчання 
Вступний інструктаж - сукупність методів і прийомів виробничого навчання, які використовуються на початку занять з метою підготовки учнів до активного, безпомилкового і свідомого виконання практичних завдань. В процесі вступного інструктажу майстер конкретизує і поглиблює теоретичні знання, набуті учнями на уроках спецтехнології, демонструє нові операції і прийоми трудової діяльності, організовує тренувальні вправи для перевірки доступності і посильності нової навчальної інформації. Алгоритм проведення вступного інструктажу - повідомлення теми і мети уроку; - цільова установка учнів; - перевірка знань, умінь і навичок за матеріалами уроків, взаємопов'язаних з метою уроку і необхідних для його проведення; - пояснення характеру і призначення запланованої на уроці роботи; - пояснення нової теоретичної навчальної інформації; - демонстрація нових операцій і прийомів трудової діяльності ; - ознайомлення учнів з матеріалами, інструментами і приладами, які вперше будуть застосовуватися на уроці, та з вимогами охорони праці при роботі з ними; - вивчення інструкційної та інстукційно-технічної (технологічної) документації; - пояснення та показ способів раціональної організації робочих місць учнів при виконанні завдань; - інформація про типові помилки та способи їх попередження; - опитування учнів та пробне виконання ними нових прийомів роботи з метою перевірки засвоєння матеріалу вступного інструктажу; - відповіді на запитання учнів. Типові недоліки проведення вступного інструктажу: - неправильно визначено структуру інструктажу; - матеріал інструктажу не ув'язаний з матеріалом загальнотехнічних і спеціальних дисциплін та попередніх уроків виробничого навчання; - дублювання навчального матеріалу спецпредметів; - не проводиться або проводиться методично та технічно неправильно показ трудових прийомів, дій, рухів та пояснення технологічного процесу в цілому;  - не використовується або використовується методично неправильно навчально-інструкційна та технологічна документація; - не використовується або використовується педагогічно і технічно неправильно наочні прилади, технічні засоби навчання; - не використовуються або недостатньо використовуються новинки техніки, технології, передового досвіду; - не проводиться або проводиться тільки шляхом усного опитування перевірка доступності і посильності нового навчального матеріалу; - не демонструється раціональна організація робочих місць під час виконання трудової діяльності; - не проводиться відповідь на запитання учнів.
Поточний інструктаж  сукупність методів виробничого навчання, при використані яких інструктивна діяльність майстра орієнтована на диференційний та індивідуальний підхід до учнів під час закріплення ними нової навчальної інформації шляхом її застосування у самостійній практичній діяльності. Основна мета цього структурного елемента уроку виробничого навчан ня  формування, закріплення та удосконалення умінь і навичок трудової діяльності. Реалізація поточного інструктажу передбачає: - видачу завдань для самостійної роботи учнів; - пояснення послідовності виконання завдань; - закріплення учнів за робочими місцями; - повідомлення про критерії оцінювання практичної діяльності учнів; - індивідуальний поточний інструктаж шляхом проведення цільових обходів робочих місць учнів. Приблизні цілі обходів робочих місць: - перевірка правильності організації робочих місць учнів та додержання ними правил охорони праці; - перевірка правильності виконання учнями нових прийомів та технологічного процесу виконання робіт; - перевірка умінь користування кресленнями, інструкційними та технологіч ними картами; - надання допомоги учням; - перевірка ходу виконання робіт (між операційнийкотроль); - перевірка якості роботи учнів та виконання ними норм часу; - приймання та оцінка робіт. Рекомендації майстру при проведенні поточного інструктажу: - вникати у роботу кожного учня, не випускаючи с поля зору роботу всієї групи; - розвивати в учнів здібності аналізувати свою роботу; - заохочувати учнів до самостійності та свідомої активності; - спостерігати за раціональним використанням учнями урочного часу; - заохочувати учнів до самоконтролю, формувати уміння знаходити причини помилок та засоби їх усунення; - виховувати в учнів звичку правильної організації робочого місця та забезпечення безпечних умов праці.  Типові недоліки проведення поточного інструктажу: - немає чіткої системи практичної діяльності учнів; - немає чіткої системи в організації поточного інструктування учнів; - не застосовуються або недостатньо застосовуються методичні засоби розвитку в учнів самостійності та технічного мислення; - не враховується відсутність умінь і навичок учнів у користуванні навчально- інструктивною і технологічною документацією; - не беруться майстром до уваги порушення учнями правил організації робочих місць та охорони праці; - формально проводяться цільові обходи; - не робиться міжопераційний контроль якості виконуваних робіт; - не оголошуються критерії оцінювання виконаних робіт.
Заключний інструктаж  підведення підсумків виконання учнями трудових завдань з використанням сукупності методів виробничого навчання, які застосовувались на уроці; об'єктивне оцінювання підсумків їх практичної діяльності. Основна мета цього інструктажу  на основі фіксації досягнень і недоліків показати учням, чому вони навчилися на уроці, оцінити рівень їх досягнень і творчої активності. Проведення заключного інструктажу передбачає: - аналіз уміння учнів застосовувати нову навчальну інформацію, яку отримали на уроці; - аналіз причин помилок учнів та застосування засобів їх усунення; - повідомлення та обґрунтування оцінок, отриманих учнями на уроці; - аналіз додержання вимог охорони праці, організації робочих місць учнів; - розглядання випадків нераціонального використання урочного часу;  Рекомендації щодо підвищення ефективності заключного інструктажу: - завжди на перший план виносити підведення підсумків виконання навчальних завдань уроку на підставі аналізу успіхів та недоліків діяльності учнів; - не акцентувати увагу на помилках учнів, якщо їх причиною є недосвідченість; - починати аналіз діяльності учнів на прикладі їх досягнень; - всебічно залучати учнів до активного обговорення підсумків уроку; - аналіз підсумків уроку проводити об'єктивно та аргументовано; - додержуватись педагогічного такту; - широко практикувати порівняння робіт, виконаних учнями, із зразками- еталонами; - практикувати доручати проведення аналізу підсумків діяльності учнів відмінникам з професійної підготовки як метод стимулювання; - практикувати виставлення комплексних оцінок (за знання теорії та уміння застосовувати їх на практиці). 
Методика видачі домашнього завдання Мета домашньої навчальної роботи учнів: - закріплення, удосконалення і систематизація набутих на уроці знань, умінь; - осмислення та узагальнення виробничого досвіду; - підготовка до наступного заняття; - знайомство з варіативними джерелами знань для отримання додаткової інформації за темою наступного уроку. Вимоги до змісту домашніх завдань: - практична спрямованість; - реальний та творчий характер змісту; - зв'язок змісту практичних завдань з теоретичними знаннями та раніше над- баним досвідом; - постійне підвищення складності; - диференціація за складністю залежно від інтелекту учнів та рівня їх підготовленості.










4 коментарі:

  1. Велике спасибі за таку роботу. Є чому повчитися, запозичити досвід. При педагогічному стажі 38 років, я знайшла родзинки у вашому уроці, які обовязково використаю на уроці. Дякую, робота заслуговує оцінки- відмінно!

    ВідповістиВидалити
  2. Дякую за матеріал, який Ви висвітлили на сторінці. Всебічно розкритий, доступний, мотивований, цікавий. Дякую. Старший майстер ВПЛ Скляр Л.О.

    ВідповістиВидалити

 28.10 .25 Готуємося до завтрашньої ярмарки🔥🔥🔥🔥